Överanvändning av ord

Datum: 2012-07-09 Tid: 10:35:00
Skulle söka på synonymer till bra när jag skrev förförra inlägget (om vad jag tyckte om den nya spider-man filmen). Kom upp bland annat:
"god, fin, finfin, prima, fräsch, cool, schysst, just, läcker, vass, utmärkt, förträfflig, lysande, 
fantastisk, förstklassig, 
duktig, strong, skicklig, nyttig,gynnsam , okej, reko, 
hedervärd, hederlig frisk, återställd, kry, sund 
ansenlig, tämligen lång."
 
För det första så känns det lite gammalmodigt att använda ordet förträffligt och ansenlig. Och för det andra så är jag inte riktigt säker på att nyttig, gynnsam, hedervärd, frisk, kry, återställd och tämligen lång är vad jag menar i det här sammanhanget. Jag menar det kan ju vara bra ord att använda om jag skulle beskriva något helt annat. 
 
Fräsch, prima, finfin, läcker, reko och strong känns lite äldre-person-som-försöker-vara-cool-och-tror-att-den-använde-ungdomsspråk. Ungefär som när ens föräldrar frågar om de är "hippa" när de gjort eller sagt något speciellt. Vilket skulle kunna vara hur man definerar det. Använder de ord som hipp, fräsigt, läcker och reko så är de inte det alltså.  
 
Jag vet egentligen inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, som inte riktigt är så värst viktigt och nödvändigt. Kanske bara det att om man tycker att någon överanvänder ord som bra ( som jag själv tyckte, haha) - men även fin och grym t.ex. - så vet man i alla fall varför. Helt enkelt för att det inte finns något annat ord som beskriver det lika bra. 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback