Fortsätter vidare på ett tidigare diskussionsinlägg och har kommit fram till mitt framtida yrke

Datum: 2012-12-30 Tid: 01:37:51

Tittade på första avsnittet av den där 1300-tals serien som jag skrev om i tidigare inlägg. Det var nästan ännu värre än det andra. Satt där och mina händer blev seriöst till två knytnävar (haha det är helt sjukt egentligen hur fruktansvärt arg jag blir på det här när det bara är en tv-serie, MEN vad jag blir arg på egentligen är ju att detta händer precis lika ofta i verkligheten också). Det är nästan så att jag borde låta bli att titta på sånt här eftersom att jag blir så OERHÖRT provocerad av det (jag skulle så gärna vilja jobba med att hjälpa utsatta människor, våldtäktsoffer, fattiga eller miljön i framtiden. Känns som att det skulle vara så otroligt meningsfyllt och givande).

 

I alla fall, det jag blev så fruktansvärt förbannad på var (som vanligt) att det var en tjej som blev misshandlad och sedan våldtagen av sin man (som hon för övrigt tvingats till att gifta sig med) och sedan när hon blev utslängd av denna för att hon "inte lagade tillräcklig bra mat åt honom" så kommer hennes kusin (som dessutom är munk och tycker att kvinnor inte borde vistas bland män eftersom att de är en frestelse. Man bah men för fan ha lite självbehärskning människa) tar av henne hennes klänning och tafsar på henne när hon ligger och sover. Nästa scen var en gammal gubbe som försökte våldta en annan kvinna när hon låg och sov (senare visades det vara hennes pappa också. Som dessutom dagen efter ville sälja henne i utbyte mot en ko) Det var seriöst tre våldtäktsförsök på mindre än fem minuter. Hemskt.

 

Det värsta är ju att allt ansvar läggs på kvinnorna. De frestar ju männen och därmed är det ju inte mer än rätt att de får agera precis som de vill eller hur? För det är verkligen så vi vill att samhället ska fungera. Sedan att mer än hälften av alla män i den här serien framstår som äckelgubbar och våldtäktsmän stämmer ju inte direkt överens med verkligheten (vilket är viktigt att poängtera så att man inte blir trångsynt själv och bara kan se människor på ett sätt). Men problemet kvarstår ju att många killar tycker ha sig rätten till att endast tänka hur världen kan förbättra deras liv istället för tvärtom.

 

Förlåt om sådana här inlägg inte alls intresserar er (verkar bli rätt många sådana nu för tiden), men bloggen är mitt personliga ventileringsrum och emellanåt är det extremt välbehövligt (som ni kanske märker). Mitt svenska tal som jag gjorde i svenskan handlade om våldtäkter och samhällets tendens att anklaga offret och det gjorde mig precis lika upprörd och förbannad. Man kan i alla fall inte säga att jag inte blir engagerad, haha.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback