Florida del ett

Datum: 2012-05-31 Tid: 21:05:00
Snälla respektera att det här är mina bilder och får inte kopieras eller liknande utan mitt tillstånd.
Köpte den här och trodde att jag knappt skulle orka äta upp halva (tänkte att jag skulle dela med Sara, eftersom att hennes mat var rätt liten). GRUNDLURAD säger jag bara! Potatismoset var typ en tredjedel av min handflata, och den enda anledningen till att jag blev mätt var för att jag bytte ut brownien mot sallad som vi köpt istället. Det här blev typ det stående skämtet under hela resan, gjorde till och med en fin liten sång tillägnad till den här (det blev ett par versioner, haha) och spelade in den tillsammans på kameran i New York med min syster. Haha, det kommer att bli ett roligt minne om några år!
Första kvällen i the Sunshine State! :D
Jag och Sara taggade inför turen till Everglades!
Riktigt fin miljö i Everglades va? Soligt, grönt gräs, palmer och riktigt blått vatten.
Första 15-20 minuterna blev det bara ett flertal naturbilder eftersom att vi inte såg ett enda spår av några djur i Everglades. Tydligen skrämmer oljudet från båten iväg dem och då går framförallt alligatorerna ner under vattenytan. 
Alltså det här vara bara så himla roligt. När vår gudie/ båtchaufför ökade farten jättemycket och det bara dånade i öronen för att den lät så himla mycket och sedan svängde så att hela båten nästan gjorde en 90-180 graders rotering. Pappa sa efteråt att han skulle velat ha mer sådant, och ärligt talat jag också. Haha.
Turens första alligator spotting - en liten en på två år, tror jag det var. Hur söt?
Eftersom att det var en rätt trög morgon och vi ännu inte hade sett några alligatorer (eller andra djur för den delen) så visade vår guide oss den här lilla. Någonting som han endast gör en gång per dag eftersom att det är farligt för dem att dra uppmärksamhet till sig och små alligatorers chans för överlevnad är tillräckligt små ändå (och då finns det ändå omkring tre miljoner alligatorer i Everglades).
Efter synen av den lilla alligatorn åkte vi vidare och kollade på en av världens mest giftigaste spindel och lite annat. Tyvärr satt jag på andra sidan av båten så såg ingenting, vilket var tråkigt. Men när vi kom till det här stället fick kameran gå av för fullt. Den här alligatorn var omkring tjugo år och hade varit med om både det ena och det andra. Han hade varit med i ett slagsmål och den andra alligatorn hade bitit av hans arm, som nu redan hade eller höll på att växa ut igen. Lite läskigt att alligatorers gift är bland det farligaste som finns för en människa att bli utsatt för (trots det så används en pytteliten mängd av deras gift i vissa mediciner), men för en alligator är det inte farligt alls och en kroppsdel bara växer ut igen. Tror dessutom vår guide sa någonting om att de har snabbast läkningsförmåga bland alla djur.

Mer bilder från Florida och Everglades kommer i nästa del!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback